Strona główna

Publikacje

Galeria

Kontakt

Linki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   Funkcje nauczyciela dawniej i dziś.

                        

                   Przez funkcję rozumiemy "czynność, działanie; rola, zadanie; stanowisko, praca, obowiązek  

            (od łac. functio - czynność, od fungi - wykonywać, zarządzać, sprawować urząd)"

                        Wiele informacji na temat funkcji nauczyciela zawartych jest w artykule A. Smołalskiego pt.

            "Obowiązki  nauczycieli  w  dawnych  wiekach".  Autor pisze, że  od wieków  zakresy obowiązków

             nauczycieli   były  bardzo  szerokie.  Wynikały  one  nie  tylko  z  podstawowych   funkcji   szkoły.

             W wiekach średnich szkoły pełniły nie tylko funkcje  dydaktyczno-wychowawcze,  ale także  litur-

              giczne   albo  nawet  noclegowe.  Do   tego   dochodziły  obowiązki   nauczyciela   wobec   plebani:

              jako kancelarii  i  jako  gospodarstwa  rolnego prowadzonego  przez  proboszcza.  Co  najmniej  do

             czasów Komisji Edukacji Narodowej szkoła parafialna była traktowana jako instytucja pomocnicza

              wobec Kościoła, a nauczyciela uważano  za  niższego  funkcjonariusza  kościelnego.  Podkreślał  to

              nawet strój obowiązujący nauczyciela - długa klerycka suknia, a także jego nazwa, często używana:

              klecha.

                        Oprócz pracy w szkole do zakresu  obowiązków  nauczyciela  należało  usługiwanie  do  mszy,

            wspólnie z uczniami, sprzątanie pomieszczeń kościelnych,  organizowanie chóru kościelnego, praca

             w  gospodarstwie  rolnym  proboszcza,  pomoc  proboszczowi  w  prowadzeniu  ksiąg  metrykalnych 

            (notowanie urodzin, chrztów, ślubów, zgonów). W miastach  nauczyciele  zatrudniali się jako pisarze

              protokołujący przebieg procesów sądowych, jako kopiści dokumentów itp.,  jeżeli  potrafili 

             wykony wać takie prace. Zakres obowiązków nauczyciela powiększał się, jeżeli pełnił on

             jednocześnie funkcję kantora, dzwonnika, organisty,  zakrystianina, kalikancisty. A do  tego 

             dochodził  obowiązek  wyrobu świec, hostii, zakup wina mszalnego, utrzymywania  czystości  szat  i

             naczyń  liturgicznych,  obowiązek dbania  o  stan   sprzętów   kościelnych,   przygotowywania  

             ministrantów.   Nawet   jeszcze   Komisja  Edukacji Narodowej zalecała łączenie   funkcji 

             nauczyciela   parafialnego  z  obowiązkami   organisty,  aby w ten sposób zachęcić  proboszczów  do 

             prowadzenia  szkół  i  zatrudniania   w   nich   nauczycieli. Czasami nauczyciele pomagali w pracy

             parafialnym wirtykuszom (skarbnikom parafii) w  gromadzeniu składek. Byli też używani w

            charakterze gońców do przenoszenia korespondencji  między  plebaniami. Odnotowano, że w

            archidiakonacie  opolskim  w  XVII  wieku  w  70%  parafii nauczyciele  prowadzili proboszczom

            księgi metrykalne. Na Śląsku  niektórzy  nauczyciele  obsługiwali  też  zegary  kościelne i

           ratuszowe oraz pełnili obowiązki obserwatorów wieżowych. Za te czynności pobierali czasami osobne

            wynagrodzenie, które przybierało postać gotówki, ziemiopłodów, bezpłatnego mieszkania nawet 

            piwa.

                   Kiedy szkoły przeszły w gestię państwa a właściwie rządu zakresy obowiązków nauczycielskich

           ulegały powolnym zmianom, ale przez jakiś czas (XIX wiek) występowały równoległe obowiązki

           wobec państwa i wobec kościoła. Wiek XIX i XX to okres, kiedy z nauczyciela - sługi kościelnego

           uczyniono sługę rządowego, czasami nawet bez żenady nazywając go urzędnikiem państwowym.

           Oczywiście przez pewien czas nadal zalecano nauczycielom,  by  się  zatrudniali  poza  szkołą,  

            zazwyczaj  w  charakterze rzemieślników, by się mogli utrzymać, ale już  dzielono  te  zatrudnienia 

            na  "ogólne"  lub  "niegodne" nauczycielskiego "urzędu". Tolerowana np. krawiectwo lub

            szewstwo, a  negowano  rzemiosło,  kowal stwo lub stolarstwo. Zaborca austriacki np. zalecał

            nauczycielom, aby się  zatrudniali  podczas wakacji jako najemni robotnicy rolni i w ten sposób

            zarabiali na życie. Pod koniec XIX wieku władze galicyjskie zalecały nauczycielom angażowanie się

            w  prace  społeczne,  byle  by  tylko  nie  były  one  sprzeczne  z potrzebami rządu, ale za te prace już

           im nie płacono, nazywając je "obywatelskimi".

                    W  Polsce  niepodległej,  po  1918  roku  uposażenie  nauczycieli  było  już  na  tyle  dostateczne,

           że nie musieli dorabiać poza szkołą. Zresztą nałożone na nich zakresy obowiązków służbowych w

           szkole  było na tyle absorbującym czas i energię, że nie pozostawiały wiele wolnego czasu. Ponadto 

           żądano od nauczyciela wielu prac tzw. społecznych w lokalnym  środowisku  społecznym,  pod 

           warunkiem,  że  nie byłyby one sprzeczne z dążeniami rządzących partii oraz  kościoła.  Ogólnie 

           można  powiedzieć,  że  od wieków żądano od nauczycieli czegoś więcej niż pracy z dziećmi i

            młodzieżą, ale za te dodatkowe  prace rzadko im płacono.

                  Współczesne funkcje  nauczycieli uległy zdecydowanym przeobrażeniom. Według Krystyny

            Duraj - Nowakowej "pełnienie  funkcji  zawodowych  przez  nauczyciela  zależy  bezpośrednio  od 

            posiadanych kwalifikacji, ale też w znacznym  stopniu  od  samych  uczniów,  uwarunkowań

            społecznych w rozlicznych aspektach i kręgach tego  czynnika  środowiskowego.  Realizacja  tych 

            funkcji  wymaga  od nauczyciela tak wszechstronnej wiedzy i umiejętności oraz pomysłowości jak

            również krytycznej refleksji nad własną pracą, utrzymywania na optymalnym poziomie motywacji i

            emocji ciągłej samooceny w celu doskonalenia swych kwalifikacji tzw. prozawodowych postaw

            nauczyciela.

                     Autorka uważa, że współczesne  funkcje  nauczyciela  nie  zostały  ani  uzgodnione,  ani 

            jednakowo określone, ale jednak używa  własnej  klasyfikacji  umiejętności  zawodowych 

            nauczycieli  klas  początko wych, a przecież są przedmiotem badań mojej pracy, wyróżniając

            następujące grupy:

                              1.  percepcyjne i diagnostyczne - rozumienie i wczucie w stan wewnętrzny ucznia i w jego

                                    sytuację;

                               2.  projektowania (planowania) - planowanie pracy dydaktyczno - wychowawczej,

                                     opiekuńczej;

                                3. adaptacyjne -  zastosowanie  sposobów  pracy  i  rozkładanie  materiału  z  

                                     uwzględnieniem zasady indywidualizacji;

                                4. poznawcze - analiza i interpretacja działalności własnej i innych, samokształcenie,

                                    doskonalenie zawodowe, przyswajanie nowości metodologicznych, rzeczowych i

                                    metodycznych;

                                 5. organizacyjne - organizowanie indywidualnej i samodzielnej pracy w klasie i w domu,

                                     organizowanie pracy pozalekcyjnej;

                                 6. pomocnicze - umiejętności artystyczne;

                                 7. kierownicze - umiejętności inspirowania i  sugestii,  nowatorstwa  i  twórczości, 

                                     wyzwalanie entuzjazmu;

                                  8. komunikacyjne - utrzymywania porozumienia  z  uczniami,  z ich rodzicami, z

                                       nauczycielami i zwierzchnikami.

                Reasumując:  K. Duraj - Nowakowa  stwierdziła,  że   "podstawowymi  funkcjami  nauczyciela   są:

                funkcja   kształcąca,   wychowawcza   i   opiekuńcza,   środowiskowa  i życiowego

               ukierunkowania  uczniów".   

              -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                Literatura:

                 W.  Kopaliński,   Słownik   wyrazów   obcych   i   zwrotów   obcojęzycznych,   Wiedza  

                 Powszechna, Warszawa  1988,  s  183

                 A.  Smołalski,  Z  przeszłości   zawodu   nauczyciela;  Obowiązki  nauczycieli  w  dawnych 

                 wiekach, (W:)  Dyrektor  Szkoły  5/98,  s. 35.

                  K.  Duraj - Nowakawa:  Integrowanie  edukacji  wczesnoszkolnej.  Oficyna Wydawnicza 

                 "Impuls", Kraków 1998 s.206